Vinkkejä opettajille bändiopetuksen mukaan ottamiseen musiikinopetuksen osana

Nykyaikainen opetus pyrkii käyttämään hyödyksi lasten ja nuorten omia vahvuuksia sekä tarjoamaan mahdollisimman yksilöllistä opetusta ja bänditoiminta voikin olla erityisen antoisa tapa suorittaa musiikkiopinnot – tai ainakin osa niistä. Bändiopetus tarjoaa oppilaille mahdollisuuden sukeltaa musiikin maailmaan omaehtoisella ja luovalla tavalla. Bändiharrastus myös kehittää oppilaita monessakin mielessä – vaatiihan bändissä soittaminen esimerkiksi ryhmätoimintaa ja toisen huomioonottamista. Esiintyminen voi auttaa parantamaan oppilaiden itsetuntoa ja esiintymisvalmiudet ovat muutenkin kovin korostuneessa asemassa nykyajan elämässä. Ehkäpä äidinkielentunnilla bändiläiset voisivat suorittaa osan esseetehtävistään kirjoittamalla juttuja bändin omaan blogiin ja kuvaamataidontunneilla he voisivat vastaavasti harjoitella valokuvien ottamista ja käsittelyä blogikuvia silmällä pitäen. Tällainen nuorten omaan elämään vahvasti kuuluva ja nuoria kiinnostava aihe voi saada nuoret kiinnostumaan opiskelusta aivan uudella tavalla. Tällaisen oppimisen tulisikin olla nykypäivää. Bändiharrastuksen opettavaisuus onkin mahdollista nähdä laajemmassakin mittakaavassa.

Käytännön vinkkejä opettajille

– Bändiopetus on oivallinen tapa tarjota musiikkiopetusta oppilaiden omista lähtökohdista ja mielenkiinnon kohteista käsin erityisesti sellaisten nuorten kohdalla, jotka harrastavat bänditoimintaa muutenkin.

– Suhtaudu nuorten bänditoimintaan kannustavasti ja kiinnostuneesti.

– Jos nuoret kysyvät soittotiloja tai keikkoja, yritä osoittaa olevasi kiinnostunut, vaikket juuri sillä hetkellä tietäisikään sopivia tiloja tai sopivia keikkakohteita. Yritä mahdollisuuksien mukaan tarjota nuorille esiintymismahdollisuuksia.

– Bänditoimintaa voi hyödyntää muissakin oppiaineissa kuin musiikissa – esimerkiksi äidinkielentunneilla tai kuvaamataidontunneilla.

– Anna oppilaiden harjoitella mieleisiään kappaleita. Usein nuoret haluavat esittää sellaisia kappaleita, jotka ovat juuri nyt suosittuja nuorten keskuudessa. Osa hittibiiseistä voi olla nuorille haastavia, mutta kannusta ja neuvo – älä latista nuorten intoa!

– Kokeilkaa erilaisia asioita ja hullutelkaa – musiikinopetuksen ei tarvitse olla niin ryppyotsaista!

– Moni nuori oppii parhaiten itse tekemällä ja kokeilemalla. Tästä syystä nuorille tulisikin antaa mahdollisuus kokeilla erilaisia soittimia.
– Kehorytmit ovat oiva tapa harjoitella rytmitajua.

– Rentoutusmusiikinkäyttö auttaa rentouttamaan oppilaita, erityisesti jos esimerkiksi esiintyminen luokan edessä jännittää.

– Oppilaat oppivat asioita huomattavasti paremmin, kun opetustapa on heitä kiinnostava ja kun opetettavaa asiaa lähestytään nuorten omista lähtökohdista käsin.

– Aloittaessasi opettamaan kitaransoittoa, kannattaa opetuksen alkuvaiheessa kertoa oppilaille kitaran eri osat sekä esitellä erilaisia kitaroita, piuhoja ja vahvistimia. Sointukaavion lukeminen kannattaa opettaa oppilaille jo heti opetuksen alussa. Kielten numerot kannattaa myös opetella heti opetuksen alkuvaiheessa. Tämän lisäksi kannattaa jo alkuvaiheessa esitellä oppilaille molempien käsien tekniikat. Oikealla kädellä on tärkeää oppia plektran käyttö rennolla käden heilauttamisella ja vasemmalla kädellä on tärkeää oppia painamaan kieliä sormenpäillä. Kolmen kielen helpot soinnut kannattaa opettaa ensimmäisinä. Aloitetaan vaikka Jaakko kullasta käyttäen pelkkää C:tä. Tämän jälkeen kannattaa harjoitella vaihtoa. Vaihtoa voi harjoitella vaikkapa soittamalla kappaletta, jossa soitetaan maantiellä poikittain makaavasta hepokatista. E-mollin harjoittelu voidaan aloittaa tämän jälkeen. Merirosvolaulu ja Kanoottilaulu sopivat hyvin E-mollin harjoitteluun. Erilaiset rytmitehtävät, alaslyönnit ja niin edelleen ovat hyviä harjoituksia.

– Bändikerhoissa kitaransoitonopettelu aloitetaan usein kappaleella ”Nainen tummissa”. Tätä kappaletta voi hyvin käyttää myös koulun musiikintunnilla harjoiteltaessa E-mollia ja D-duuria. Pikkuhiljaa mukaan voi ottaa myös rummut, basson, kosketinssoittimet sekä muita soittimia siten, että kaikki saavat soittaa. Soittimia kannattaa vaihdella, jotta oppilaat pääsevät kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja.

– Hyviä kysymyksiä 6-7-luokkalaisille soitinoppia harjoiteltaessa ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Mitä tarkoitetaan soinnulla ja millaisia erilaisia soitinryhmiä on olemassa?
  • Mitä puupuhaltimia on olemassa? Entä vaskipuhaltimia ja lyömäsoittimia?
  • Millaisin tavoin soitetaan jousisoittimia?
  • Miksi kutsutaan orkesterin johtajaa?
  • Mitä tarkoittaa partituuri?